Stående padling styrker kjernemuskulaturen

Posted on

Hva er kjernemuskulaturen?
Kjernen er kroppens senter. Anatomisk er kjernemuskulaturen alle de små og store stabiliserende muskler som jobber sammen for å holde midtpartiet i kroppen i ro når du beveger resten av kroppen. Mellomgulvet, bekkenbunn, nedre ryggmuskulatur, indre og ytre magemuskulatur (transverse abdominus, lumbar fascia, obliques, rectus bdominus) hofteleddsbøyere for å nevne noen.

Ved å jobbe synergisk er kjernemuskulaturen grunnlaget for all bevegelse. Hvis du tenker deg et hus, er en sterk og solid grunnmur nødvendig for at resten av huset et stabilt og sterkt. På samme måte er kroppens kjerne grunnlaget for hver bevegelse vi gjør. Når du begynner en bevegelse, engasjeres kjernemusklene for å stabilisere ryggrad, bekken, skulderblader. Når senteret er stabilt, kan du utføre bevegelsen du ønsker. Dette med-engasjementet av kjernemusklene initieres av all bevegelse vi gjør, og er hvor energien til bevegelsen kommer fra. Dette skjer ubevisst og raskt, så som oftest er vi ikke engang klar over at det skjer. Sterkere kjerne vil da også bety bedre balanse, større kraft, jevnere og bedre koordinert bevegelse og mindre fare for ryggplager.

Ved stående padling jobber kjernemuskulaturen allerede ved at du står på et ustabilt underlag. Legg til at du lener deg frem og roterer ved hvert padletak og kjernen må jobbe enda hardere for bare å holde deg stående. I tillegg går kraften du bruker på hvert åretak ikke kun på armer, skuldre og lår, men på- ja kjernemuskulaturen. Legg sammen antall tak du tar i løpet av en SUP tur, balansering i bølger osv, og du vil raskt merke hvor suveren trening stående padling er for hele kroppen. Særlig for kjernen!

947313653_vpMPj-O-1

Liv Eva Jørgensen Bates, Yogalærer og aktiv SUP’er

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *